Umberto Eco


Torino Üniversitesi'nde doktorasını tamamladıktan (1954) sonra Radiotelevisione Italiana'da (RAİ) kültür programlarının yayın yönetmenliğini yapmaya başladı. Ayrıca 1956-1964 arasında Torino Üniversitesi'nde, daha sonra Floransa ve Milano'da ders verdi. Sonunda 1971'de Bologna Üniversitesi'nde profesörlüğe atandı.
İlk araştırma ve incelemeleri estetik alanındaydı. Bu alandaki başlıca yapıtı Opera aperta'dır (1962, Açık Yapıt). Bu kitabında Eco, çoğu modern müzik yapıtında, simgeci şiirde ve Franz Kafkaya da James Joyce'un romanlarında olduğu gibi anlatı düzeninin bilinçli biçimde bozulduğu edebiyat eserlerinde mesajların temelde belirsiz olduğunu, okur ya da dinleyicinin, yorum ve yaratma sürecine daha etkin biçimde katılmaya çağrıldığını öne sürdü. Sonraki çalışmalarında öteki iletişim ve göstergebilim alanlarını araştırmaya yöneldi. Her ikisini de İngilizce yazdığı A Theory of Semiotics (1976; Bir Göstergebilim Kuramı) ve Semiotics and the Philosophy of Language (1984; Göstergebilim ve Dil Felsefesi) ile I limitidell interpretazione (1991; Yorumun Sınırları) adlı yapıtları bu araştırmalarının ürünleridir.
Eleştiri, tarih ve iletişim konusundaki çok çeşitli yazıları birçok dile çevrilmiştir.
Eco'nun fantastik romanı II nome della rosa (1981; Gülün Adı, 1986) görünüşte, 14. yüzyılda, bir İtalyan manastırındaki cinayet öyküsünü anlatır. Oysa roman özünde, ilahiyat, felsefe, bilim ve tarih açılarından "gerçek"in sorgulanmasıdır. Uluslararası başarı kazanan ve en çok satan kitaplar arasına giren roman, Jean-Jacques Annaud'nun 1986'da çektiği aynı adlı filme kaynaklık etmiştir.
Eco'nun sonraki romanı II pendolo di Foucault ise (1989; Foucault Sarkacı) 14. yüzyılda Templier tarikatının çözülmesinden başlayarak dünya çapında tasarlanmış hayali bir entrikayı konu alan, entrika ile gerçeğin iç içe geçtiği bir gerilim romanıdır.
Son romanı Baudolino (Baudolino, 2003) 2000'de yayımlandı.
Eco'nun bazı denemeleri
  • Türkçede Günlük Yaşamdan Sanata (1991)
  • Yanlış Okumalar (1997),
  • Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik (1998),
  • Beş Ahlak Yazısı (1998)
  • Açık Yapıt (2000)
adlarıyla yayımlanmıştır.
Kaynakça: turkedebiyati.org

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

En uzun, en çaresiz geceni düşün. Sabah olmadı mı?

   'En uzun, en çaresiz geceni düşün. Sabah olmadı mı? ' diyor Reşat Nuri Gültekin. Düşün, gece boyunca ağlıyorsun, artık gözyaşları...